Chińskie samochody w Polsce. Jaka jest ich przyszłość? Czy trzeba się ich bać?

Spis treści

Rynek motoryzacyjny w Polsce przechodzi dynamiczne zmiany, a jednym z najbardziej intrygujących trendów ostatnich lat jest rosnąca popularność samochodów produkowanych przez chińskie marki. Auta z Państwa Środka coraz śmielej konkurują z europejskimi, japońskimi i koreańskimi markami, oferując atrakcyjne ceny, bogate wyposażenie i nowoczesne technologie. Czy za niską ceną kryje się równie niska jakość? Jakie marki warto brać pod uwagę i czy trzeba się ich bać?
Czasy, gdy chińska motoryzacja w porównaniu do europejskiej, japońskiej czy koreańskiej była dość „skromna” pod każdym względem, dawno minęły. Jak to mówią, Chińczycy „odrobili lekcje” i zaczęli oferować sensowne auta. Co więcej, chińscy producenci coraz częściej stawiają na rozwój napędów alternatywnych, w tym hybrydowych i elektrycznych, wpisując się w globalny trend zrównoważonego transportu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że chiński koncern Geely jest właścicielem znanej szwedzkiej marki Volvo. Jak widać, chińska motoryzacja jest bliżej, niż nam się wydaje.
Krótka historia chińskich samochodów w Polsce
Pierwsze chińskie samochody pojawiły się w Polsce na początku XXI wieku. Początkowo ich jakość i wyposażenie pozostawiały wiele do życzenia, przez co nie zdobyły serc polskich kierowców. Z biegiem lat producenci z Chin zaczęli jednak inwestować w rozwój technologii, wzornictwo i jakość wykonania, co zaowocowało wprowadzeniem na rynek nowych, bardziej konkurencyjnych modeli.
Marki chińskich samochodów w Polsce. O jakich warto wiedzieć?
W 2024 roku polscy kierowcy mają do wyboru wiele chińskich marek, które kuszą konsumentów atrakcyjnymi cenami, innowacyjnymi technologiami i bogatym wyposażeniem. Wśród nich znajdują się zarówno marki całkowicie nowe, jak i te, które zdążyły już zdobyć rozpoznawalność na świecie. Oto niektóre z nich:
- MG - marka z brytyjskimi korzeniami, obecnie należąca do chińskiego koncernu SAIC Motor. Cieszy się dużą popularnością w Polsce, oferując zarówno spalinowe, jak i elektryczne SUV-y oraz miejskie hatchbacki.
- BAIC - jeden z największych koncernów samochodowych w Chinach, oferujący szeroką gamę SUV-ów i sedanów.
- BYD - jeden z liderów w produkcji akumulatorów i samochodów elektrycznych na świecie, oferujący również modele spalinowe i hybrydowe.
- Hongqi - najtarsza chińska marka luksusowych samochodów, obecnie skoncentrowana na rozwoju modeli elektrycznych.
- LEVC - skrót od London Electric Vehicle Company, marka należąca do koncernu Geely, specjalizująca się w elektrycznych i hybrydowych pojazdach użytkowych z tzw. range extenderem, w tym w słynnych londyńskich taksówkach TX.
- Maxus - marka należąca do koncernu SAIC Motor, oferująca elektryczne SUV-y, minivany, pick-upy i auta dostawcze.
- NIO - producent skoncentrowany na projektowaniu i produkcji samochodów elektrycznych, znany z innowacyjnych rozwiązań, takich jak stacje wymiany akumulatorów.
- Omoda - marka należąca do koncernu Chery, oferująca SUV-y typu crossover o odważnej stylistyce.
- Skywell - producent, który rozpoczynał swoją działalność od samochodów dostawczych i autobusów, obecnie oferujący również elektryczne SUV-y.
- Voyah - marka samochodów klasy premium, należąca do koncernu Dongfeng Motor Corporation, oferująca elektryczne SUV-y i minivany.
- Seres - chińska marka, która wycofała się z Polski.

Porównanie do konkurencji – kilka przykładów
Ceny chińskich samochodów są bardzo konkurencyjne w porównaniu do modeli europejskich, japońskich i koreańskich marek. Często za cenę podstawowej wersji auta znanej marki, możemy kupić chiński samochód z bogatym wyposażeniem. Oto kilka przykładów:
- MG ZS Classic kosztuje mniej niż Dacia Duster, Renault Captur czy Toyota Yaris Cross.
- BAIC Beijing 3 jest tańszy od Dacii Sandero.
- BYD Dolphin w Polsce kosztuje od 141 000 PLN, co plasuje go w podobnym przedziale cenowym, co Volkswagen ID.3 czy Renault Megane E-Tech, oferując jednocześnie bogatsze wyposażenie.
A co z bezpieczeństwem chińskich aut?
Bezpieczeństwo to jeden z kluczowych aspektów, który dawniej budził wątpliwości w przypadku chińskich samochodów. Jednakże, w ostatnich latach producenci z Państwa Środka dokonali ogromnych postępów w tej dziedzinie. Coraz częściej chińskie samochody zdobywają wysokie noty w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, a wiele modeli otrzymuje maksymalne pięć gwiazdek. To wyraźny sygnał, że producenci z Chin przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa swoich pojazdów i skutecznie wdrażają nowoczesne technologie w tym zakresie.
Warto zauważyć, że chińskie samochody nie tylko dobrze wypadają w testach zderzeniowych, ale również są coraz częściej wyposażane w zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego, które pomagają w uniknięciu kolizji. Do takich systemów należą m.in.:
- Systemy autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB), które potrafią wykryć przeszkodę przed pojazdem i automatycznie rozpocząć hamowanie, aby zapobiec kolizji lub zmniejszyć jej skutki.
- Systemy utrzymania pasa ruchu (LKA), które ostrzegają kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu i w razie potrzeby korygują tor jazdy.
- Systemy monitorowania martwego pola (BSM), które informują kierowcę o obecności pojazdów w martwym polu lusterek.
- Adaptacyjne tempomaty (ACC), które automatycznie dostosowują prędkość pojazdu do warunków na drodze i odległości od poprzedzającego pojazdu.
Wiele chińskich modeli oferuje również bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego, takie jak:
- Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne.
- Systemy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.
- Wzmocniona konstrukcja nadwozia z wykorzystaniem stali o wysokiej wytrzymałości.
Wszystko to sprawia, że chińskie samochody stają się coraz bezpieczniejsze i mogą konkurować pod tym względem z modelami produkowanymi przez uznane marki z Europy, Japonii czy Korei.
Serwis i gwarancja. Czy wciąż jest z tym problem?
Większość chińskich marek oferuje długie okresy gwarancji na swoje samochody, co może świadczyć o zaufaniu do jakości i niezawodności swoich produktów. Oto kilka przykładów:
- MG zapewnia 7 lat gwarancji na wszystkie modele dostępne w Polsce, a także 7 lat assistance.
- BAIC oferuje 5 lat gwarancji z limitem 100 000 km na wszystkie modele, a także 5 lat gwarancji na powłokę lakierniczą i 10 lat na perforację nadwozia.
- BYD oferuje 6 lat gwarancji lub 150 000 km na większość modeli.
- Omoda i Jaecoo oferują 7 lat gwarancji lub 150 000 km.

A co o tych autach sądzą dziennikarze i użytkownicy?
Opinie na temat chińskich samochodów są zróżnicowane. Niektórzy kierowcy chwalą je za atrakcyjny wygląd, bogate wyposażenie i niskie ceny, inni narzekają na jakość wykonania, problemy z elektroniką i niedopracowane systemy wspomagające kierowcę. Wiele zależy od indywidualnych oczekiwań i preferencji. Warto jednak zauważyć, że chińskie marki stale się rozwijają i poprawiają jakość swoich produktów.
Na przykład, wśród opinii o MG HS można znaleźć zarówno pochwały za przestronne wnętrze i dynamiczny silnik, jak i krytyczne uwagi na temat działania automatycznej skrzyni biegów. W przypadku BAIC Beijing 5 kierowcy doceniają bogate wyposażenie i przestronną kabinę, ale zwracają uwagę na słabą precyzję prowadzenia i problemy z systemem multimedialnym.
Coraz większa popularność w Polsce
Popularność chińskich samochodów w Polsce dynamicznie rośnie. W 2024 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 4535 nowych aut producentów z Chin. Liderem jest marka MG, która zyskała uznanie aż 3717 klientów. Na kolejnych miejscach plasują się BAIC i Omoda. Najlepiej sprzedającymi się modelami są:
- MG HS (2189 rejestracji)
- MG ZS (1228 rejestracji)
- BAIC Beijing 5 (398 rejestracji)
Warto zauważyć, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się również chińskie samochody elektryczne.
Jak prezentuje się przyszłość chińskich marek w Polsce?
Chińskie marki mają ambitne plany rozwoju na polskim rynku. Wiele z nich planuje wprowadzenie nowych modeli, rozbudowę sieci dealerskiej i serwisowej, a także intensyfikację działań marketingowych. Oto kilka przykładów:
- MG planuje do końca 2025 roku otworzyć 40 punktów sprzedaży.
- BAIC do 2025 roku chce zwiększyć liczbę salonów dilerskich i serwisowych do 35.
- BYD planuje rozszerzyć swoją sieć dealerską na inne regiony Polski.
- Omoda i Jaecoo chcą mieć w tym roku 45 salonów w Polsce.
- Maxus planuje wprowadzenie do oferty nowych modeli, w tym pickupa T90 z silnikiem Diesla oraz vana e-Deliver 5.
Podsumowanie, czyli czy jest się czego bać?
Chińskie samochody stanowią coraz poważniejszą konkurencję dla marek europejskich, japońskich i koreańskich. Oferują atrakcyjne ceny, bogate wyposażenie i nowoczesne technologie. Popularność chińskich aut w Polsce dynamicznie rośnie, a marki z Państwa Środka mają ambitne plany rozwoju na naszym rynku. Mimo pewnych problemów, chińskie samochody z pewnością warto rozważyć przy zakupie nowego auta. Kluczowymi trendami na rynku chińskich samochodów w Polsce są rosnąca popularność modeli elektrycznych i hybrydowych, dynamiczny rozwój sieci dealerskiej i serwisowej, a także stała poprawa jakości produktów. Wyzwaniami dla chińskich marek pozostają stereotypy i niska świadomość wśród konsumentów, a także zapewnienie długoterminowej dostępności części zamiennych.