Auta z Niemiec – ile kosztuje sprowadzenie samochodu? Koszty i formalności

Spis treści

Sprowadzenie samochodu z Niemiec do Polski to popularny sposób na zakup auta, często pozwalający na znalezienie ciekawszych ofert i pojazdów w lepszym stanie technicznym, zwłaszcza w porównaniu do aut eksploatowanych na polskich drogach. Jak to zrobić? Jakie koszty są z tym związane? Oto kompleksowy poradnik.
Niemcy słyną z zamiłowania do motoryzacji, a ich rynek oferuje szeroki wybór modeli w różnym wieku i ze zróżnicowanym wyposażeniem. Jednak przed podjęciem decyzji o imporcie warto dokładnie przeanalizować związane z tym koszty i formalności. Wśród najczęściej sprowadzanych do Polski modeli dominowały auta niemieckich marek, takich jak Opel Astra, Audi A4, Volkswagen Golf, BMW serii 3, Audi A3 i Volkswagen Passat. Świadczy to o popularności i zaufaniu, jakim cieszą się samochody produkowane w Niemczech. Sprawdźmy zatem, o czym warto wiedzieć wcześniej, ile to kosztuje i o czym należy pamiętać, aby cały proces przebiegł bezproblemowo i sprawnie.
Koszty sprowadzenia auta z Niemiec
Koszty sprowadzenia samochodu z Niemiec składają się z kilku elementów. Oto najważniejsze z nich:
- Podatek akcyzowy
Akcyza to podatek, który musimy zapłacić od każdego samochodu osobowego sprowadzonego z zagranicy i rejestrowanego po raz pierwszy w Polsce. Jej celem jest nie tylko generowanie dochodów dla budżetu państwa, ale także promowanie ekologicznych rozwiązań, takich jak samochody hybrydowe i elektryczne. Wysokość akcyzy zależy od pojemności silnika:
- 3,1% wartości pojazdu dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm3;
- 18,6% wartości pojazdu dla aut z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3.
Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje o 50% niższa akcyza dla aut z napędem hybrydowym.
Wartość pojazdu, od której naliczana jest akcyza, to jego wartość rynkowa. Przykładowo, jeśli sprowadzamy samochód osobowy o pojemności silnika 1600 cm³ i wartości 50 000 zł, akcyza wyniesie 1550 zł (50 000 zł x 3,1%). Jeśli samochód ma silnik o pojemności 2500 cm³ i wartości 80 000 zł, akcyza wyniesie 14 880 zł (80 000 zł x 18,6%).
Warto pamiętać, że kraj, w jakim zakupiłeś auto, nie ma wpływu na wysokość stawki akcyzy. Niezależnie od tego, czy sprowadzasz samochód z Niemiec, Francji czy innego kraju UE, stawki akcyzy pozostaną takie same.
W pewnych sytuacjach można ubiegać się o zwrot akcyzy, na przykład w przypadku sprzedaży samochodu za granicę lub gdy akcyza została omyłkowo nadpłacona.
- Podatek VAT
W przypadku zakupu samochodu od osoby prywatnej w Niemczech, nie ma obowiązku płacenia podatku VAT w Polsce. Dla osób prywatnych kwestia VAT przy zakupie auta w Niemczech nie ma znaczenia finansowego. Jeśli jednak kupujemy auto od firmy (np. komisu) na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), wówczas po powrocie do kraju musimy naliczyć i odprowadzić 23% VAT od wartości netto pojazdu.
W ofertach sprzedaży aut w Niemczech często można spotkać się ze sformułowaniem "Mehrwertsteuer ausweisbar", które oznacza, że kupujący może odliczyć VAT. Informacja ta jest jednak skierowana wyłącznie do przedsiębiorców.
- Cło
Choć Niemcy są członkiem Unii Europejskiej, w przypadku niektórych pojazdów mogą obowiązywać opłaty celne, zazwyczaj wynoszące 10% ceny zakupu. Należy jednak pamiętać, że opłaty celne są również opodatkowane VAT-em, co efektywnie zwiększa całkowity koszt importu.
Leasing jako forma zakupu
Alternatywą dla bezpośredniego zakupu auta jest skorzystanie z leasingu. Niektóre firmy oferujące pomoc w imporcie aut z Niemiec umożliwiają zakup auta w leasingu. W takim przypadku do ceny doliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 5%, która wynika z konieczności wykupienia auta przez pośrednika przed wypłatą leasingodawcy.

Koszty transportu
Koszty transportu zależą od odległości i sposobu sprowadzenia auta. Możemy wyróżnić dwa główne sposoby transportu:
- Transport lawetą
Średnia cena transportu samochodu z Niemiec do Polski na lawecie wyniosła 1535 zł. Warto jednak pamiętać, że na ostateczną cenę wpływa wiele czynników, takich jak kraj pochodzenia, długość trasy, stan techniczny pojazdu czy cennik firmy transportowej.
Przykładowo, transport Opla Astry z Berlina do Wrocławia (około 345 km) kosztowałby 621 zł (1,80 zł/km x 345 km). Dla porównania, średni koszt sprowadzenia auta z Austrii wyniósł 1733 zł, a z Holandii 1739 zł.
- Przewóz samodzielny
Tańszą opcją jest samodzielny przyjazd autem do Polski. W tym przypadku koszty obejmują:
- Wyrobienie tablic eksportowych (ok. 100-200 euro)
- Dodatkową opłatę administracyjną w wysokości 10-15 euro
- Ubezpieczenie krótkoterminowe (ok. 100 zł za 30 dni)
- Paliwo
- Opłaty drogowe (winiety, autostrady)
Koszty rejestracji w Polsce
Koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec wynoszą 161,50 zł. W tej kwocie zawierają się opłaty za:
Rodzaj opłaty | Kwota |
Tablice rejestracyjne (standardowe) | 80 zł |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,50 zł |
Opłata ewidencyjna | 1,50 zł |
Dodatkowo, jeśli zdecydujemy się na indywidualne tablice rejestracyjne, koszt wzrośnie o 1000 zł. Indywidualne tablice można zamówić podczas rejestracji samochodu.
Formalności związane ze sprowadzeniem samochodu z Niemiec
Dokumenty wymagane do importu samochodu
Przy zakupie auta w Niemczech powinniśmy otrzymać od sprzedającego następujące dokumenty:
- Dowód własności (Fahrzeugbrief)
- Dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein)
- Potwierdzenie przeglądu technicznego (HU-Hauptuntersuchung)
- Książkę serwisową (jeśli jest dostępna)
- Kartę pojazdu (jeśli została wydana)
- Umowę kupna-sprzedaży
Procedura rejestracji samochodu w Polsce
Po sprowadzeniu auta do Polski należy wykonać następujące kroki:
- Opłacić podatek akcyzowy: W ciągu 14 dni od daty sprowadzenia auta do Polski należy złożyć deklarację AKC-U/S w urzędzie skarbowym (można to zrobić osobiście lub online). Następnie, w ciągu 30 dni od złożenia deklaracji, należy uiścić podatek akcyzowy.
- Przetłumaczyć dokumenty: Umowę kupna-sprzedaży należy przetłumaczyć na język polski przez tłumacza przysięgłego. Dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu nie trzeba tłumaczyć, o ile nie ma na nich dodatkowych adnotacji.
- Przeprowadzić badanie techniczne: Samochód musi przejść badanie techniczne na polskiej stacji kontroli pojazdów.
- Zarejestrować samochód w wydziale komunikacji: W ciągu 30 dni od sprowadzenia auta do Polski należy złożyć wniosek o rejestrację w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Do wniosku należy dołączyć wymagane dokumenty (m.in. dowód tożsamości, dowód rejestracyjny, przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży, zaświadczenie o badaniu technicznym, dowód opłacenia akcyzy).
Tłumaczenia dokumentów
Jak wspomniano wcześniej, umowę kupna-sprzedaży musi być przetłumaczona na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszt tłumaczenia zazwyczaj wynosi od 100 do 200 zł.
Podsumowanie kosztów
Aby ułatwić Ci oszacowanie całkowitych kosztów importu auta z Niemiec, przygotowaliśmy tabelę podsumowującą:
Koszt | Opis |
Podatek akcyzowy | 3,1% wartości pojazdu (silnik do 2000 cm3) lub 18,6% (powyżej 2000 cm3) |
Podatek VAT | 23% wartości netto (tylko przy zakupie od firmy na zasadach WNT) |
Cło | Do 10% wartości pojazdu (w zależności od pojazdu) + VAT od cła |
Transport (laweta) | Średnio 1000-1300 zł (w zależności od miasta wyjazdu) |
Transport (samodzielny) | Zmienny (tablice eksportowe, ubezpieczenie, paliwo, opłaty drogowe) |
Rejestracja | 161,50 zł (standardowe tablice) |
Tłumaczenie dokumentów | Ok. 100-200 zł |
Weryfikacja historii pojazdu
Przed zakupem używanego samochodu z Niemiec warto zweryfikować jego historię. Można to zrobić za pomocą serwisu historiapojazdu.gov.pl. Wystarczy podać numer rejestracyjny, VIN i datę pierwszej rejestracji, aby uzyskać informacje o pojeździe, takie jak dane techniczne, historia rejestracji w Polsce, informacje o kradzieży, szkodach czy ostatnim zarejestrowanym przebiegu.
Trendy na rynku importu aut
Choć pandemia wpłynęła na spadek ogólnej liczby sprowadzanych do Polski aut, to jednocześnie wzrósł udział samochodów importowanych z Niemiec. Świadczy to o rosnącej popularności i zaufaniu do niemieckiego rynku motoryzacyjnego.
1. Wzrost udziału Niemiec: Jak słusznie zauważyłeś, mimo ogólnego spadku importu aut, udział Niemiec jako źródła pochodzenia pojazdów wzrósł. Polacy coraz częściej decydują się na zakup auta właśnie zza zachodniej granicy. Wpływa na to kilka czynników:
- Reputacja: Niemieckie samochody cieszą się opinią solidnych i dobrze utrzymanych.
- Dostępność: Niemcy to duży rynek z szeroką ofertą aut, w tym modeli niedostępnych w Polsce.
- Bliskość: Relatywnie niewielka odległość od Polski ułatwia organizację transportu i weryfikację stanu pojazdu na miejscu.
2. Wzrost popularności aut młodszych: Choć średni wiek sprowadzanych aut nadal jest wysoki, obserwujemy rosnące zainteresowanie młodszymi pojazdami, nawet tymi z niewielkim przebiegiem. Wpływa na to:
- Dostępność: Coraz więcej młodszych aut trafia na rynek wtórny w Niemczech.
- Świadomość ekologiczna: Nowsze auta spełniają wyższe normy emisji spalin.
- Komfort i bezpieczeństwo: Młodsze pojazdy oferują zazwyczaj nowocześniejsze technologie i systemy bezpieczeństwa.
3. Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi i hybrydowymi: Choć auta z napędem alternatywnym stanowią nadal niewielki procent importu, ich popularność systematycznie rośnie. Wpływa na to:
- Rozwój technologii: Auta elektryczne i hybrydowe stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie i dostępne cenowo.
- Dopłaty i ulgi: W Polsce i Niemczech obowiązują programy wsparcia zakupu aut z napędem alternatywnym.
- Ekologia: Rosnąca świadomość ekologiczna skłania kierowców do wyboru bardziej przyjaznych środowisku rozwiązań.
4. Digitalizacja procesu zakupu: Coraz więcej osób korzysta z internetowych platform do wyszukiwania i zakupu aut z Niemiec. Umożliwia to:
- Oszczędność czasu: Platforma online oferują szeroki wybór aut i narzędzia do ich porównywania.
- Wygodę: Zakup auta można zrealizować z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.
- Bezpieczeństwo: Platformy weryfikują sprzedawców i oferują bezpieczne formy płatności.
Trendy te pokazują, że rynek importu aut z Niemiec ewoluuje i adaptuje się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów. Można się spodziewać, że w przyszłości będziemy obserwować dalszy wzrost popularności młodszych aut, pojazdów z napędem alternatywnym oraz digitalizacji procesu zakupu.
Wiarygodne źródła informacji
Przy sprowadzaniu samochodu z Niemiec warto korzystać z wiarygodnych źródeł informacji. Oto kilka przykładów:
- Strony internetowe urzędów celnych
- Strona internetowa Ministerstwa Finansów
- Fora internetowe poświęcone motoryzacji
- Blogi motoryzacyjne
Podsumowanie
Sprowadzenie samochodu z Niemiec może być opłacalnym sposobem na zakup auta, zwłaszcza jeśli zależy nam na pojeździe w dobrym stanie technicznym i z bogatym wyposażeniem. Niemcy oferują szeroki wybór modeli, a ceny na tamtejszym rynku często są bardziej atrakcyjne niż w Polsce. Należy jednak pamiętać o wszystkich kosztach związanych z importem, takich jak akcyza, koszty transportu, rejestracja pojazdu w Polsce oraz ewentualne opłaty celne. Przed podjęciem decyzji o sprowadzeniu auta warto dokładnie przeanalizować oferty, zweryfikować historię pojazdu i upewnić się, że dysponujemy kompletem niezbędnych dokumentów. W przypadku wątpliwości warto skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w imporcie aut z Niemiec, które oferują kompleksową obsługę i doradztwo na każdym etapie procesu.