Najtańsze samochody elektryczne w Polsce? Warto się nimi zainteresować?

Spis treści

Rynek samochodów elektrycznych dynamicznie się rozwija, a wraz z nim rośnie zainteresowanie pojazdami zeroemisyjnymi. W Polsce coraz więcej osób rozważa przesiadkę na "elektryka", jednak wysokie ceny wciąż stanowią barierę dla wielu potencjalnych nabywców. Czy najtańsze modele dostępne na polskim rynku to dobry wybór? W tym artykule przyjrzymy się bliżej ofercie budżetowych "elektryków", analizując ich zalety, wady oraz koszty eksploatacji.

Najtańsze elektryki w Polsce

Na początek przyjrzyjmy się najtańszym nowym samochodom elektrycznym dostępnym w Polsce. Do niedawna prym wiodła Dacia Spring, ale na rynku pojawiły się nowe, konkurencyjne modele.

ModelCenaZasięg (WLTP)Wyposażenie standardoweDostępność
Dacia Springod 76 900 zł305 km (WLTP)Klimatyzacja manualna, elektryczne szyby przednie, ABS, ESP etc.Czas oczekiwania ok. 2-3 miesiące
Hyundai Insterod 107 900 zł327 km (WLTP)Klimatyzacja automatyczna, system multimedialny z ekranem dotykowym 10,25 cala, wirtualne zegary 10,25 cala, aktywny tempomat etc.Czas oczekiwania ok. 3-4 miesiące
Citroen e-C3od 107 950 zł300 km (WLTP)Klimatyzacja manualna, wbudowany uchwyt na telefon, wyświetlacz head-up, 16-calowe felgi aluminiowe etc.Czas oczekiwania: ok. 6 miesięcy
Renault 5od 120 900 zł300 km (WLTP)Klimatyzacja automatyczna, system multimedialny z nawigacją, kamera cofania etc.Czas oczekiwania ok. 3-4 miesiące

Dacia Spring to wciąż jeden z najtańszych nowych samochodów elektrycznych w Polsce. Oferuje przyzwoity zasięg jak na swoją cenę, a jego kompaktowe rozmiary sprawiają, że idealnie nadaje się do jazdy po mieście. W standardzie znajdziemy m.in. klimatyzację manualną i system multimedialny z ekranem dotykowym. Dostępne są dwie wersje baterii: 26,8 kWh oferująca zasięg 230 km (WLTP) oraz tańsza wersja 27,4 kWh z zasięgiem 190 km (WLTP). W testach drogowych zasięg Dacii Spring okazał się nieco niższy niż deklarowany przez producenta i wynosił realnie około 150-170 km. W opiniach użytkowników Dacia Spring jest chwalona za niską cenę i prostotę obsługi, ale krytykowana za słabe osiągi i ubogie wyposażenie.

Hyundai Inster, materiały prasowe

Hyundai Inster to mały elektryczny crossover, który jest o 23 cm dłuższy i ma o 18 cm większy rozstaw osi od spalinowego modelu Casper. Wymiarami plasuje się pomiędzy Dacią Spring a Renault 5 E-Tech i Citroenem e-C3. Bagażnik ma pojemność od 280 do 351 litrów. Ceny Instera startują od 107 900 zł za podstawowy wariant Pure z baterią o pojemności 42 kWh. Wersja z większym akumulatorem (49 kWh) kosztuje od 116 900 zł. Podstawowy wariant Instera zapewnia średni zasięg na poziomie 327 km.

Citroen e-C3 to miejski crossover, który oferuje przestronne wnętrze i komfortową jazdę. Jest dostępny z silnikiem elektrycznym o mocy 113 KM. Zasięg wynosi do 320 km. Ceny e-C3 zaczynają się od 107 950 zł.

Renault 5 E-Tech to elektryczny hatchback, który nawiązuje stylistyką do kultowego modelu sprzed lat. Jest dostępny z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 120 KM lub 150 KM. Zasięg wynosi do 400 km. Ceny Renault 5 E-Tech zaczynają się od 120 900 zł.

Koszty eksploatacji samochodów elektrycznych

Jednym z głównych argumentów przemawiających za zakupem samochodu elektrycznego są niższe koszty eksploatacji. Przede wszystkim, koszt "tankowania" prądu jest znacznie niższy niż benzyny czy diesla. Ładowanie w domu, korzystając z taryfy nocnej, pozwala na znaczne oszczędności. Dodatkowo samochody elektryczne mają mniej części ruchomych niż spalinowe, co przekłada się na rzadsze wizyty w serwisie i niższe koszty napraw.

Warto jednak pamiętać, że samochody elektryczne wymagają okresowej wymiany baterii, co generuje dodatkowy koszt. Na szczęście, producenci oferują coraz dłuższe gwarancje na baterie (np. 8 lat lub 160 000 km w przypadku Dacii Spring), a ich żywotność stale rośnie.

Przy obliczaniu kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego należy również uwzględnić koszt instalacji domowej ładowarki. Cena takiej instalacji waha się od 2 000 do 5 000 zł, w zależności od rodzaju ładowarki i stopnia skomplikowania instalacji.

Mimo niższych kosztów eksploatacji należy pamiętać, że całkowity koszt posiadania najtańszego samochodu elektrycznego może nie być znacznie niższy niż porównywalnego samochodu spalinowego, ze względu na wyższy koszt zakupu, konieczność ewentualnej wymiany baterii oraz ograniczoną żywotność niektórych komponentów. W przypadku tańszych modeli możemy również spotkać się z niższą jakością wykonania i mniejszą trwałością niektórych elementów.

Infrastruktura ładowania w Polsce

Infrastruktura ładowania w Polsce dynamicznie się rozwija. W całym kraju przybywa publicznych stacji ładowania, zlokalizowanych m.in. przy centrach handlowych, stacjach benzynowych i parkingach.

W Polsce dostępne są różne rodzaje ładowarek, od wolnych ładowarek AC o mocy kilku kW, po szybkie ładowarki DC o mocy do 350 kW, które pozwalają naładować baterię do 80% w kilkadziesiąt minut. Ładowarki AC wykorzystują prąd zmienny i są najczęściej spotykane w domach i miejscach publicznych. Ładowarki DC wykorzystują prąd stały i umożliwiają znacznie szybsze ładowanie. Różne typy ładowarek wykorzystują również różne rodzaje wtyczek, dlatego przed podróżą warto upewnić się, czy nasz samochód jest kompatybilny z dostępnymi ładowarkami.

Zalety i wady posiadania samochodu elektrycznego

Przedstawmy to w prosty i klarowny sposób i pokażmy, jakie są potencjalne i zalety i wady posiadania samochodu elektrycznego. Oczywiście nic nie jest białe albo czarne i od indywidualnych potrzeb zależy, że zakup „elektryka” będzie opłacalny i sensowny, czy tylko przysporzy problemów oraz dodatkowych kosztów.

Zalety:

  • Niskie koszty eksploatacji: Ładowanie prądem jest tańsze niż tankowanie benzyny czy diesla. Samochody elektryczne są również tańsze w serwisowaniu.
  • Ekologiczność: Samochody elektryczne nie emitują spalin, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza.
  • Cicha praca: Silniki elektryczne pracują znacznie ciszej niż spalinowe, co zwiększa komfort jazdy.
  • Dynamika: Samochody elektryczne charakteryzują się wysokim momentem obrotowym dostępnym od razu, co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie. W przypadku tańszych modeli dynamika może być ograniczona ze względu na mniejszą moc silnika.
  • Ulgi i preferencje: Właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z ulg i preferencji, takich jak bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania, możliwość poruszania się buspasami czy zwolnienie z akcyzy.

Wady:

  • Ograniczony zasięg: Zasięg samochodów elektrycznych, zwłaszcza tych najtańszych, jest wciąż mniejszy niż samochodów spalinowych.
  • Czas ładowania: Ładowanie baterii zajmuje więcej czasu niż tankowanie paliwa.
  • Cena: Samochody elektryczne, nawet te najtańsze, są droższe w zakupie niż porównywalne modele spalinowe.
  • Dostępność: Czas oczekiwania na niektóre modele samochodów elektrycznych może być długi.
  • Infrastruktura: Choć infrastruktura ładowania w Polsce się rozwija, to wciąż nie jest tak rozbudowana jak w niektórych krajach Europy Zachodniej.
  • Wyposażenie i jakość wykonania: W przypadku najtanszych modeli możemy spotkać się z uproszczonym wyposażeniem, tańszymi materiałami wykończeniowymi i niższą jakością wykonania.

Czy warto kupić najtańszy samochód elektryczny w Polsce?

Decyzja o zakupie najtańszego samochodu elektrycznego zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Jeśli szukasz ekologicznego i taniego w eksploatacji samochodu do jazdy po mieście, to Dacia Spring lub Renault Twingo Electric mogą być dobrym wyborem. Pamiętaj jednak o ograniczeniach, takich jak mniejszy zasięg i dłuższy czas ładowania, a także o potencjalnie niższej jakości wykonania w porównaniu do droższych modeli.

Jeśli dysponujesz większym budżetem i zależy Ci na bogatszym wyposażeniu i lepszych osiągach, warto rozważyć droższe modele, takie jak Fiat 500e czy Smart EQ fortwo. Smart EQ fortwo ze swoją niewielką wielkością i zwrotnością będzie idealnym rozwiązaniem do zatłoczonych miast.

Citroen e-C3, materiały prasowe

Podsumowanie

Najtańsze samochody elektryczne w Polsce to ciekawa propozycja dla osób, które chcą przesiąść się na pojazd zeroemisyjny, ale nie dysponują dużym budżetem. Przed zakupem warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i oczekiwania, a także porównać dostępne modele, zwracając uwagę na zasięg, czas ładowania, wyposażenie i opinie użytkowników.

Pamiętajmy, że samochody elektryczne to inwestycja w przyszłość, która przyczynia się do ochrony środowiska i zmniejszenia emisji spalin. Rozwój technologii i infrastruktury ładowania sprawia, że samochody elektryczne stają się coraz bardziej dostępne i atrakcyjne dla szerokiego grona odbiorców. Jeśli rozważasz zakup "elektryka", warto skorzystać z dostępnych źródeł informacji, takich jak portale motoryzacyjne, fora internetowe czy strony producentów, aby podjąć świadomą decyzję.

Dodaj opinię:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

82 + = 90

Podobne